Rudolf Sikora

(1946)

žák prof. P. Matejky a D. Millyho na VŠVU v Bratislavě, člen tvůrčí skupiny Syzýgia, Evropského kulturního klubu; malíř, grafik, tvůrce prostorových objektů, fotograf, pedagog; věnuje se malbě, grafice, fotografii i tvorbě objektů; od 1990 působí pedagogicky na VŠVU v Bratislavě, od 1992 profesor, od 2003 vyučuje na Fakultě umění Technické univerzity v Košicích; významným způsobem se podílel na formování alternativní výtvarné scény; roku 1970 zorganizoval I. Otevřený ateliér, který se považuje za nástup nové generace; společná alba, výstavy, přednášky a jiné prezentace byly formami kontinuity nezávislé tvorby; zajímá se o člověka a otázky jeho bytí, invenčně využívá srozumitelné výtvarné znaky k vyjádření syntetické výpovědi o lidské existenci; prvé období tvorby je poznačené lyrizujícím tónem abstraktní malby, ale už se zde ohlašují naléhavé otázky vztahu člověka a přírody a hledání objektivizujících vyjadřovacích prostředků (cykly Topografie, Diagramy), které vyúsťují do akcí v přírodě (Z města ven) a kolektivních apelů; vesmír je prostředím, ve kterém člověk existuje a také zaniká; z malířsky pojatého konceptualismu konce 60. let se dostává k čistě konceptuálním projektům a k akčnímu umění, aby počátkem 80. let vytvářel konceptuální grafiky, rozsáhlé serigrafické a ofsetové série, vycházející z jeho vesmírných projektů, a tak navazoval na svůj postmoderní autorský program v malbě a objektu; zamýšlí se nad člověkem a vesmírem i vznikem a zánikem člověka; od grafik se odvíjejí i fotokoláže a fotografická tvorba; fotografické artefakty vyšly z konceptuálního umění (fotografické objekty Tuláci po hvězdách); koncem 90. let se orientuje na instalace a malířské objekty, vznikají fotografické cykly Malevičův hrob a Pozorovatel; 1976 zorganizoval u příležitosti ekologické konference na zámku ve Smolenci výstavu (Bartoš, Filko, Jankovič, Koller, Laky, Meliš, Sikora, Tóth, Zavarský) a účastnil se konference příspěvkem o podílu umělecké tvorby na formování ekologického myšlení; patřil k zakladatelům slovenského Fóra umělců; do fotografie uvádí výrazotvorné principy některých současných malířských tendencí, zejména project-artu, power-artu a konceptualismu; od 1970 samostatně vystavoval na 45 samostatných výstavách a zúčastnil se více než 300 výstav doma i v zahraničí; zastoupen ve sbírkách SNG Bratislava, Galerie města Bratislavy, NG Praha, MG Brno, Muzea Kampa Praha, Museum Ludwig Kolín nad Rýnem, Museum Bochum, The Museum of Fine Arts Houston, Parlament des Landes Schleswig-Holstein Kiel, Andersson Gallery of Virginia Commenwealt University Richmond, Joslyn Art Museum Omaha, Východoslovenské galerie Košice, Považské galerie Žilina, Státní galerie Banská Bystrica, Galerie Jána Koniarika v Trnavě, Nitranské galerie, Muzea Milana Dobeše v Bratislavě, Slovenské pojišťovny, Prvé slovenské investiční skupiny ASG a jinde (Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2005, Výtvarné centrum Chagall Ostrava 2005)

SEZNAM AUTORŮ

Žádná aktuální aukce

Instagram

Facebook