Detail díla

Josef Istler (1919-2000)

žák německého malíře Waltera Höfnera, člen skupiny Cobra (Belgie a Francie), člen surrealistické Skupiny RA, SČUG Hollar a Společnosti K. Teiga; malíř, grafik; charakteristickým rysem jeho tvorby byly tři významné složky: fantomatická postava, konstruktivní tvarová metafora a výrazově autonomní struktura, ktrerá čerpá z romantické přeludnosti bažin; prošel cestou od fyziologické analýzy a figur magického realismu k abstrakci; jde o volně vztyčené plošné malířské objekty s plnou vnitřní stavbou, tvořenou spletí vegetabilních, zpola fyziologických útvarů, v nichž splývá podoba těla či hlavy s obrazem stěny obydlí či náznakem fantaskního rostlinného útvaru; Istler spolupracoval s okruhem, který se stranou veřejnosti seskupil kolem K. Teiga a 1951 sestavil řadu sborníků "Znamení zvěrokruhu"; 1953 vznikly dvě verze jeho pouštního monstra "Nařvan", v témže roce se podílel na kompletaci pěti ineditních "Objektů", které navazují na pracovní sborníky z r. 1951 a jejich iniciátorem byl básník Vratislav Effenberger; vyvrcholením úsilí o spojení imaginárního a prostorové konstruktivnosti byly rozměrné obrazy "Objekt" a "Žlutá postava" (1956); v roce 1958 se v jeho tvorbě objevují shrnutí všech tendencí a způsobů; stává se po dvě desetiletí vůdčí osobností lyrické abstakce, vzniká grafický cyklus "Hlavy" (1958 - 1959); cyklus monotypů "Insinuace" (1965) pokračuje v tendenci fosforeskujících iluzivních objektů; v dalším období pokládá často poloreliéfní plochy před poměrně kllidná pozadí, aby sloučil harmonii barev s informální strukturou barvy jako hmoty; patří mezi čelné představitele českého a evropského surrealismu a informelu; účastnil se na výstavách českého výtvarného umění doma i v zahraničí; vytvořil také monumentální realizace (1969 - triptych pro letiště Praha - Ruzyně, 1975 - vitráž pro školu v Mostě), spolu s M. Medkem, J. Koblasou a K. Neprašem vytvořil jedinečné výtvarné řešení interiéru kostela sv. Petra a Pavla v Jedovnicích na Moravě; zastoupen v NG Praha, MG Brno, Památníku národního písemnictví Praha, GHMP, Tate Gallery London, Centre G. Pompidou Paris, British Museum London, Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Marseille, Musée de L´Art Moderne de la Ville de Paris, Museum Bochum, Munchen, Geneve, Stockholm, oblastních galeriích České republiky aj. (Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 1999, Výtvarné centrum Chagall Ostrava 1999)

Vladimír Holan: Rhymes to Be Traded for Bread

bibliofilie, 6x sign. bar. lept J. Istler, vyd. v Edici 33 František Janás, Praha, ex. XVII/80 na ručním papíře z Velkých Losin a s podp. vydavatele a překladatelky (Irma Charvátová) v tiráži, volné listy v obálce, výborný stav

žák německého malíře Waltera Höfnera, člen skupiny Cobra (Belgie a Francie), člen surrealistické Skupiny RA, SČUG Hollar a Společnosti K. Teiga

ID: 293

Vyvolávací cena: 3.500 CZK (140 €)

PRVNÍ PODÁNÍ UKONČENO: 28. 11. 2019 15:00

Aktuální cena: 3.600 CZK (144 €)

Poslední dražitel: ID4**9 Historie příhozu

Zpět

Facebook