Detail díla

Josef Šíma (1891-1971)

žák prof. E. Dítěte na UMPRUM v Praze, prof. V. Bukovace a J. Preislera na AVU tamtéž, studium stavebního inženýrství na VUT v Brně, člen Skupiny výtvarných umělců, Devětsilu, UB, spoluzakladatel pařížské skupiny Le Grand Jeu; malíř, grafik, ilustrátor, scénograf, pedagog; byl asistentem kreslení na VUT v Brně, 1921 odešel do jižní Francie a do Paříže, kde se trvale usadil a vystavoval na Salonech; pracoval nejprve jako kreslič kostelních oken ve sklárnách Mauméjean Henday a San Sebastianu, po přesídlení do Paříže publikoval a podílel se na tvorbě časopisů (Le Grand Jeu, Pásmo a Stavby, Život), překládal, ilustroval (W. Shakespeare, V. Nezval, F. Hrubín); věnoval se užité grafice (knižní obálky a vazby), ilustraci, scénografii (pro Osvobozené divadlo, 20. léta a Divadlo Za branou v Praze, 60. léta); 1945 - 1950 technickým poradcem pro kulturní styky na velvyslanectví v Paříži; v šedesátých letech 20. století maloval, navrhl a spolurealizoval vitráže v kostele sv. Jakuba v Remeši; hlavní oblast tvorby však náležela grafice a malbě s důrazem na světlo; zpočátku se snažil o vyjádření nadskutečných snů, vzpomínek a vidin prostřednictvím odhmotňování předmětů; byl ovlivněn estetikou L'Esprit Nouveau a purismem; později používal častěji reálné věci a ponechával jim tvar; zaměřoval se i na figurální malbu, v nichž se portrét blíží spíše k podobě astrálního přízraku lidského charakteru; experimentoval s geometrickou abstrakcí a konstruktivismem, ztotožnil se se surrealismem; v dalším období hledal novou senzibilitu a imaginativnost; pracoval s pojmy iluminace, imaginace, jednota, jež byly vzájemně propojeny a vyjadřovaly úsilí o obnovení původní jednoty člověka a přírody, hledání prapodstaty světa; vycházel ze smyslových prožitků, užíval symbolů, např. kosmické vejce, ženská torza; ve 30. letech a 50. letech pronikly do jeho tvorby krajiny, tvořené několika redukovanými znaky (hnědé obdélníky země, trojúhelníky mraků, vegetace a hladin tůní) a s ohněm jako symbolem světla, počátku a konce;významné téma představovaly také antické mýty, zejména symbolika pádu a letu (1933 - Návrat Théseův, 1935 a 1958 - Ikarův pád, Zoufalství Orfeovo); v 60. letech převažují kosmické vize, mentální krajiny, symbolika lidského osudu a elementární symboly psychiky; zastoupen ve sbírkách NG, GHMP a Středočeské galerie v Praze, SNG v Bratislavě, Městského muzea v Jaroměři (stálá expozice rodáků a historie Wenkeova domu), GMU v Roudnici nad Labem, OG v Liberci, MG v Brně, GVU v Ostravě, AJG v Hluboké nad Vltavou, Museum Bochum, Bibliotheque National, Musée National d'Art Moderne de la Ville de Paris v Paříži a jinde (Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2006, Výtvarné centrum Chagall Ostrava 2006)

Louis Delluc: Lidé z baru

bibliofilie, ručně kolorované přednostní vydání, všechny ilustrace ručně koloroval Josef Šíma, podpis na patitulu, kolorovaná značka edice na titulu, na předním patitulu podpis Šímův, 32 ručně akvarelem kolorovaných Šímových ilustrací (z toho deset celostránkových). Původní s Šímovou ilustrací na přední straně ,vydal Ot. Štorch-Marien , Praha 1926, orig. brož s pap. ob., ex. 16/30, francouzský ruční papír Papier d´Algrée, obálka při krajích poškozená a zašlá, vnitřek ve výborném stavu

Antikvariát Ostrovní

žák prof. E. Dítěte na UMPRUM v Praze, prof. V. Bukovace a J. Preislera na AVU tamtéž, studium stavebního inženýrství na VUT v Brně, člen Skupiny výtvarných umělců, Devětsilu, UB, spoluzakladatel pařížské skupiny Le Grand Jeu

ID: 149

Vyvolávací cena: 45.000 CZK (1.875 €)

PRVNÍ PODÁNÍ UKONČENO: 24. 11. 2022 15:00

Aktuální cena: 86.000 CZK (3.584 €)

Poslední dražitel: ID3**0 Historie příhozu

Zpět

Instagram

Facebook