Detail díla

Jaroslav Róna (1957)

studium na SOŠV v Praze, žák prof. S. Libenského na VŠUP tamtéž, člen Staré party, zakládající člen a centrální osobnost skupiny Tvrdohlaví; malíř, sochař, keramik, sklářský výtvarník, grafik, scénograf, tvůrce vitráží a mozaik; navázal na zkušenosti gestické a figurální malby 60. let; ještě během studií se v jeho pracích projevovaly reminiscence na strukturální malbu počátku 60. let, v 80. letech procházel obdobím groteskní figurace (série Vražd); od 1985 začal tvořit první obrazy směřující k archetypální symbolice a předhistorické mytologii; později začal manipulovat s křesťanskou symbolikou, ovlivněn středověkou deskovou malbou a raným romantismem J. Zrzavého a Kubištovou novozákonní mystikou; přiklonil se ke kubistickému chápání prostoru a hmoty, a to jak v malbě, tak v plastice; v 90. letech přešel od neokubistického tvarosloví k reminiscencím na mašinismus a art deco; změnil barevnost ze sytých temných tónů k studené světlé škále; v plastice vedle bronzu a keramiky uplatňoval i cín; prosazuje se téma labyrintu, křesťanského dobyvatele a bludného rytíře a pozvolna opouští epická témata; vytvořil rozsáhlý reliéfní cyklus nezobrazivých malých formátů, v nichž využíval možnosti materiálů a realizoval několik velkých pláten, ve kterých hledal novou harmonii elementárních tvarů jakoí reakci na artificialismus (Ostrovy, 1990); od druhé poloviny 90. let, obohacený o abstraktní zkušenost, se vrací ke komplikované struktuře obrazové plochy; patří k představitelům českého postmodernismu; v ikonografii spojuje kolektivní a individuální mýty, aktuální a klasická témata; ve sklářské tvorbě vytvářel nejprve deformované, opalínem podjímané foukané láhve; následovaly téměř naturalistické, popartistické a parodicky pojímané plastiky psů z foukaného skla do formy; později se nechal ovlivnit vlnou postmoderny, vytvářel monstrózní psy v kombinacích skla zakládaného do olova, železa a foukaných částí; názorově nejblíž si byly jeho malby a sklo v období tavené plastiky, kdy symboličnost geometrických útvarů a tajemnost prosvítající hmoty skloviny vytvořily harmonické objekty; koncem 80. let se vrátil k foukané plastice do formy, tentokrát figurálního typu; kromě trojrozměrných objektů experimentuje rovněž v oblasti vitráže; je také autorem divadelního textu Malý nezbeda (s T. Vorlem) a organizátorem výtvarného dění; zúčastnil se všech domácích i zahraničních výstav skupiny Tvrdohlaví; pracoval na výtvarném řešení filmu Amerika, který byl nominován na Českého lva; zastoupen ve sbírkách NG, GHMP, ČMVU a UPM v Praze, AJG Hluboká nad Vltavou, Galerie moderního umění Roudnice nad Labem, GVU Karlovy Vary, MU Olomouc, GVU Ostrava, Galerie Tvrdohlaví v Praze, Mamidakis Collection v Minos Beach (Kréta) a jinde (Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2004, Výtvarné centrum Chagall Ostrava 2004)

Pes

koláž, papír, 1981-82, 34 x 42 cm, sign. PU Róna 81-2, rám, Český sochař, keramik, malíř, umělecký sklář, scénograf, grafik, literát a amatérský herec se původně vyučil kožešníkem. Rozhodl se tak v normalizačních sedmdesátých letech, když jej nepřijali na AVU. Během studií v učňovském středisku v Hlinsku se začal soustředěně věnovat výtvarné tvorbě, a nakonec se v osmnácti letech dostal na Střední výtvarnou školu na Hollarově náměstí. Na ni navázal studiem na UMPRUM, kde pod vedením Stanislava Libenského navštěvoval obor Sklářské výtvarnictví. V roce 1987, kdy se mu podařilo uniknout z vlastního hořícího ateliéru, spoluzaložil s Jiřím Davidem, Františkem Skálou, Petrem Niklem a dalšími skupinu Tvrdohlaví. Jeho tvorbu nejvíce ovlivnily umělecké osobnosti jako Pablo Picasso, Paul Gauguin, Henri Moore, Alfred Kubin, Franz Kafka, Boris Vian nebo Jan Zrzavý. V roce 1991 vytvořil scénické návrhy k filmu Amerika, na námět knihy Nezvěstný od Franze Kafky, za které byl nominován na Českého lva. Rónova díla mají tajemné a neklidné rysy s archetypálními prvky. Originalita témat a nadprůměrné provedení soch s těžištěm mezi postmodernou a klasickým zvládnutím hmoty budí vášně a vyvolává polemiku při každém odhalení jeho sochy ve veřejném prostoru. Tyto tendence, avšak v jiném médiu, vidíme na koláži s názvem Pes. Zlatý útvar připomínající Slunce vysílá zvláštní vlny do rovinaté krajiny s kopcem, po níž běží pes a něco si nese v tlamě. V předním plánu leží jako porouchaný přístroj neidentifikovatelný předmět, který patrně nepochází z naší planety. Symbolismus námětů výtvarník často čerpá ze svých četných cest do zahraničí, z událostí běžného života nebo starých mýtů z celého světa. Imaginace tohoto výjevu tak spojuje klasickou absurditu, sen a možná i nějaký Rónův soukromý humor. (Anita Nikl)

Antikvariát Dlážděná

studium na SOŠV v Praze, žák prof. S. Libenského na VŠUP tamtéž, člen Staré party, zakládající člen skupiny Tvrdohlaví

ID: 114

Vyvolávací cena: 18.000 CZK (750 €)

PRVNÍ PODÁNÍ UKONČENO: 27. 04. 2023 15:00

Aktuální cena: 18.000 CZK (750 €)

Poslední dražitel: NEDRAŽENO

Odhadní cena: k CZK

Zpět

Instagram

Facebook