Detail díla

Maxmilián Švabinský (1873-1962)

žák prof. M. Pirnera, J. Mařáka a E. Karla na Akademii v Praze, člen SVU Mánes, jeho předseda, člen a předseda spolku umělců České akademie věd a umění, zakládající člen SČUG Hollar, člen Société Nationale des Beaux Arts v Paříži, čestný člen JUV v Praze a KVU Aleš v Brně; malíř, kreslíř, grafik, pedagog; 1910 jmenován řádným profesorem Akademie umění v Praze na speciální škole pro grafické umění a malířství; jako profesor působil na AVU v Praze (1910-1939), vedoucí grafické speciálky (1910-1928), rektor (1916-1920, 1924-1926, 1933-1935), vedoucí figurálního malířského oddělení (1926-1939); zabýval se komorní i monumentální malbou, převažovaly figurální náměty a portréty (z rodinného prostředí i významných osobností veřejného a uměleckého života), kresbou, užitou i volnou grafikou (figurální a přírodní motivy, přírodní i sakrální náměty, portréty), plakátovou a známkovou tvorbou, mozaikou, návrhy vitráží, realizacemi pro architekturu (nástěnné obrazy Literatura a Umění pro Obecní dům v Praze); grafickými pracemi ilustroval řadu publikací; doménu jeho tvorby představuje grafické dílo, zejména dřevoryty v letech 1900-1923 a litografie v letech 1923-1933, významná jsou symbolistní malířská díla kolem 1900 (Chudý kraj, Splynutí duší) a monumentální žánrové malby; zastoupen ve sbírkách NG, PNP, UPM GHMP a Sbírkách Pražského hradu v Praze, Západočeské galerie v Plzni, MG v Brně, Muzea Kroměřížska v Kroměříži, AJG v Hluboké nad Vltavou, GVU v Ostravě, GVU v Olomouci, GVU v Chebu, Východočeské galerie v Pardubicích, KGVU ve Zlíně, Galerie Slováckého muzea v Uherském Hradišti a jinde (Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2006, Výtvarné centrum Chagall Ostrava 2006)

Básník a múza

dřevoryt, 1931, 53,5 x 41 cm, sign. PD MŠvabinský, rám, č. 17/20 - II, Český malíř, kreslíř a grafik, jež se řadí k našim nejvýznamnějším výtvarníkům. Svoji kariéru započal na přelomu devatenáctého a dvacátého století, tedy v době postupného odklonu od historismu a akademismu v umění. Výtvarníci se snažili nahradit staré a zkostnatělé principy, které svazovaly tvorbu a již nebyly aktuální. Proto hledali jazyk nové doby, který by vyjadřoval jejich postoj a přinášel nové podněty. Švabinský patřil k jejich realisticko-impresivnímu křídlu. Takto smýšlející výtvarníci dbali na realistické pojetí námětu, ale navrch přidávali náladovou a dojmovou složku. Švabinský tyto principy uplatňoval primárně k zachycení milované přírody, která mu poskytovala mnoho inspirace a nápadů. Stejně postupoval ve figurální malbě, v níž usiloval o zobrazení povahy osoby. (Anita Nikl), rám poškozen

Antikvariát Dlážděná

Literatura: A. Matějček - Max Švabinský Popisný seznam grafického díla, vydalo Sdružení českých umělců grafiků "Hollar" v Praze 1944, č. 306

žák prof. M. Pirnera, J. Mařáka a E. Karla na Akademii v Praze, člen SVU Mánes, jeho předseda, člen a předseda spolku umělců České akademie věd a umění, zakládající člen SČUG Hollar, člen Société Nationale des Beaux Arts v Paříži, čestný člen JUV v Praze

ID: 189

Vyvolávací cena: 8.000 CZK (334 €)

PRVNÍ PODÁNÍ UKONČENO: 27. 04. 2023 15:00

Aktuální cena: 8.000 CZK (334 €)

Poslední dražitel: ID7**9 Historie příhozu

Odhadní cena: k CZK

Zpět

Instagram

Facebook