Vzpomínka na Karla Tutsche
Galerie Vltavín 10.3.2010 - 31.3.2010
Můj přítel Karel
Seznámili jsme se někdy v polovině sedmdesátých let – jak jinak než přes umění.
Byly to společné začátky ve spolku Ex libristů, kam nás přivedla jednak vášeň
sběratelská, ale i obdiv k těm často malým grafickým skvostům vznikajícím na popud
objednavatele a vyjadřujícím společnou myšlenku a realizaci autora-grafika. Oba
jsme měli rádi lepty, suché jehly, dřevoryty, linoryty i litografie autorů V. Komárka,
J. Pilečka, O. Kulhánka a jiných. Karel byl progresivnější, dřív jej tato aktivita přestala
uspokojovat a ve svém vývoji v náhledu na umění mi názorově utekl k tvorbě
současné, tehdy reprezentované zejména autory sdružení 12/15, především
J. Sopkem, J. Načeradským, V. Novákem, P. Pavlíkem, I. Ouhelem a dalšími jako
byli S. Klimeš, J. Sozanský nebo O. Slavík, kteří stáli mimo skupinová hnutí. Naše
styky se na určitý čas přerušily, aby se opět v druhé polovině let osmdesátých
sblížily. Sblížila nás Karlova činnost věnovaná výstavní aktivitě a provozu dnes už
doslova legendární galerie Na bidýlku. Žádná podobná galerie u nás tehdy
neexistovala – snad o něco později Galerie Opatov, která byla vedená přítelem
Krbůškem, a pak v Praze na Kampě samotnými umělci začátkem devadesátých let
založená Galerie MXM. Posléze šlo k takto koncipovaným galeriím přiřadit
i Behémot.
Karel v té době už nikde trvale nepracoval – Bůh ví, jak to dělal, jak se vlastně živil
a z čeho žil. Nikdy o tom nemluvil. Rozhodně se finančně nepodílel na občasných
prodejích z výstav ve vlastní galerii, v tom byl naprosto nezištný. Karel měl zcela
neomylný instinkt (jsem přesvědčen, že vrozený), jímž dovedl rozeznat kvalitu
v současném umění, což bylo a je velmi obtížné. Výběr prezentovaných autorů byl
bezchybný a postihoval prakticky vše, co bylo nadějné a vývojově perspektivní.
Nechyběli ani autoři z takzvaného emigrantského okruhu, které u nás prakticky téměř
nikdo neznal, např. J. Knap, J. G. Dokoupil, M. Kunc, které dokázal ve svém
výstavním programu představit. Občas zařadil i cizí autory zejména z vídeňského
a berlínského regionu, kam po pádu totality pravidelně zajížděl a tamější výstavní
aktivitu bedlivě sledoval. Čas to potvrdil - jeho orientace byla veskrze téměř geniální,
prakticky nikdy se nezmýlil. Občas jsem pochyboval o jeho výběru a tvrzení
o kvalitách daného autora, ale nakonec jsem se musel vždy přiklonit k jeho názoru.
Počáteční aktivita věnovaná zejména umělcům okruhu skupiny l2/15 a několika
dalším výše jmenovaným se brzy přenesla ke generaci mladší, která byla
soustředěná kolem nově založené skupiny Tvrdohlaví a jejich generačních druhů
– solitérů, mezi něž patřili např. J. Kovanda, J. Merta, A. Střížek, V. Kokolia,
P. Kvíčala a další. To však neznamenalo, že mezi tuto tehdy mladou generaci
neváhal zařadit i Jana Kotíka a uspořádat mu od doby jeho emigrace u nás první
výstavu někdy začátkem roku 1990. Zejména tato výstava nás opět velmi sblížila,
neboť se přímo dotkla mého oblíbeného autora, člena Skupiny 42.
Stejně se zachoval i při prezentaci díla O. Slavíka. Navštěvoval jsem pravidelně
vernisáže výstav pořádanýchNa bidýlku, prakticky téměř vždy za účasti autora, které
byly nejen přehlídkou toho nejprogresivnějšího a nejmodernějšího (vlastně
nejpostmodernějšího), co u nás v té době vznikalo. Během vernisáží, ale i po nich,
byla často zasvěcená diskuze o věcech samých, ale i o autorech, jejich tvorbě
a jejich další perspektivně.
Scházel se zde okruh pravidelných návštěvníků, milovníků moderního umění,
reprezentovaný brněnskými kunsthistoriky (Valoch, Nedoma, Horáček, Vránová,
Liška) a občas i těmi pražskými (Pokorný, Dostál), dále místními malíři (Chatrný,
Štolfa, Hayek, Kvíčala, Olešová), mladými adepty malířského kumštu a v neposlední
řadě i sběrateli (Procházka, Kruta, Vorlíček, Vykoukal, Velek) a dalšími. Výčet jmen
není samozřejmě úplný a ani být nemůže.
Počátkem devadesátých let rozšířil Karel svoji aktivitu o další výstavní prostor Na
Skořepce. Nemělo to však dlouhého trvání - proběhlo zde pouze několik většinou
kolektivních výstav (Sopko, Střížek, Dokoupil) a snad z důvodu zvyšujícího se nájmu
tyto prostory brzy opustil.
Na žádné vernisáži nechyběla sklenka dobrého moravského vína, což byla další
oblast, která nás s Karlem sbližovala. Absolvovali jsme spolu nespočet místních
i oblastních výstav spojených s koštováním mladých, ale i archivních vín, a byli
svědky stále trvajícího kvalitativního rozvoje našeho vinařství. Za vínem jsme
opakovaně společně vyrazili i k našim jižním sousedům do Rakouska, do oblasti
Wachau nebo Burgenlandu.
Karel oplýval zvláštním, suchým, tzv. anglickým humorem, se kterým občas u lidí,
kteří ho neznali nebo nepochopili, narážel. Jednou se u známého vinaře, jehož víno
se stalo šampionem mezi archivními víny oblastní brněnské výstavy, po ochutnání
jednoho vzorku s naprosto kamennou tváří zeptal: „A pane Flodr, to víno je opravdu
z hroznů?“ Co následovalo, nebudu líčit, ale celý zbytek doby pobytu jsem vinaři
vysvětloval, že to Karel tak nemyslel a že to byl jen vtip. Nakolik se mi to podařilo,
posuďte sami - už tam nikdy nesměl.
Ale zpátky k umění. Karel se do historie českého výtvarného umění zapsal i editorsky
- prakticky ke každé výstavě vydával katalog, někdy s texty umělců samých, někdy
provázený úvodem kunsthistorika. Prakticky vždy s reprodukcemi kreseb v černo-bílé
mutaci, někdy v pár kusech kolorovanými samotnými umělci. Tyto když si dnes
prohlížím, vracím se ve vzpomínkách do těch dob a jakoby podvědomě s Karlem
rozmlouvám.
Karel se dle mého soudu trvale a nesmazatelně zapsal do brněnské a troufnu si tvrdit
i celostátní výstavnické aktivity. Jím založená a provozovaná galerie Na bidýlku
patřila byť ne velikostí, ale především významem k tomu nejlepšímu, co u nás od
druhé poloviny let osmdesátých existovalo. Jeho bezchybně koncipovaný program
byl skutečně obrazem současné doby a zrcadlem špičky výtvarného umění u nás.
Zkrátka, Karle, Tvůj nečekaný odchod nás všechny opravdu zaskočil.
To jsi nám, svým přátelům, neměl dělat.
Moc nám chybíš.
Přijmi jako trvalou vzpomínku tuto malou poctu.
Přátelsky,
Honza Vykoukal