Historie příhozu - Dvě nahé tanečnice
Jiří Načeradský (1939-2014)
olej, plátno, 2008, 89 x 115 cm, sign. DU Načeradský 2008, rám, posouzeno kurátorem a správcem pozůstalosti autora Petrem Machemnámět ženy v různých podobenstvích se prolíná celým Načeradského dílem. Vedle realistických vyobrazení podle fotografií překvapoval Načeradský zpodobením žen jako agresivních kudlanek anebo naopak Venuší hodných úcty a zbožštění. Sám k tomu v rozhovoru pro Lidové noviny poznamenal: „Když ale chlapi jsou tak nudní. Všichni jsou stejní. Jenom chytřejší, hloupější, zločinci nebo hrdinové – žádný překvapení. Jsou spočitatelní, mají nějakou mechanickou logiku. Ženský, to je jiná. Aragon říkal, a na starý kolena tomu věřím čím dál víc, že „žena je budoucnost muže“. Představená malba je ukázkou autorova vyobrazení žen jako svůdných tanečnic, kdy umělec malbu olejovými barvami vymýval terpentýnem, aby dosáhl větší kompaktnosti malby. Jiří Načeradský je zastoupen 7 díly ve sbírce pařížského Centre G. Pompidou, kde byla jeho díla také opakovaně vystavena. Dále je prezentován v expozicích pražské Národní galerie, Středočeské galerie, bratislavského Art Muzea Danubiana atd.