Karel Vysušil (1926-2014)
žák prof. O. Nejedlého a K. Mináře na AVU v Praze, člen SČUG Hollar a Asociace volné grafiky, spoluzakladatel uměleckých skupin G7, LG 5 a Máj; malíř, grafik; jeho nejoblíbenějšími grafickými technikami jsou suchá jehla, lept a barevná litografie; dále pak olejomalba a v neposlední řadě koláž; jako jeden z prvních autorů české poválečné grafiky pracoval s barevnou litografií jako s transpozicí volné malby; v 70. letech potom obohatil tvůrčí výtvarné postupy o techniku „autokoláže“ - tedy využití vlastních grafik pro tvorbu koláže; v 60.letech byly páteří jeho tvorby hlavně abstraktní suché jehly a lepty vycházející z tiskárny Mirra Pegrassiho na Pražském Smíchově; svého času se věnoval i užité grafice a tak vznikl vedle řady plakátů, knižních ilustrací a knižních a časopiseckých obálek i návrh známky k 1. Mistrovství světa v letecké akrobacii 1960 v Bratislavě; v sedmdesátých létech se kromě grafiky a malby věnoval i tvorbě netkaných textilních artefaktů (artprotis), participoval také na grafickém albu na počest dvoustého výročí narození vynálezce litografie pražského rodáka Aloise Senefeldera (Jan Zrzavý, Václav Sivko, Jan Bauch, Kamil Lhoták, František Hudeček, Zdeněk Sklenář, Vladimír Suchánek); z realizací v architektuře je třeba zmínit monumentální textilní panó pro svatební síň v Žatci; uspořádal více než 60 samostatných výstav a zúčastnil se více než 250 kolektivních výstav v Rakousku, Německu, Japonsku, Švýcarsku, Francii, Holandsku, Slovinsku, Itálii, Polsku, USA a Česku; získal řadu ocenění českých i mezinárodních - např. stříbrnou plaketu v Tokiu -1969; zastoupen ve sbírkách NG Praha, GHMP, National Gallery Quebeck, Kunsthaus Hamburg, Folkwang Museum Essen, Kunsthaus Bielefeld, Bürgerhaus Steinbach, Bürgerhaus Dreieich, Museum Hodonín, Galerie města Moravská Ostrava, Galerie Zirc v Maďarsku aj.
litografie, 1962, 16 x 10 cm, sign. PD K. Vysušil 62, č. 24/50, Antikvariát Dlážděná
Zpět